در این شماره و دو شماره، ان شاءالله به متونی از کتاب مقدس خواهیم پرداخت که به صورت اختصاصی به وضعیت سرزمین بیتالمقدس در آستانه ظهور منجی اشاره دارد.
در شش شماره گذشته، به بررسی اختصاصی نگاه به منجی و موعود نهایی در میان پیروان دین یهود، پرداختیم و بر این نکته تاکید داشتیم که آنچه به عنوان بشارت منجی در یهود مورد بررسی قرار میگیرد، در اصل استناد به کتب مقدس این دین میباشد و آنچه امروز در قالب نگاه صهیونیسم یهودی و مسیحی به ظهور منجی مطرح میگردد، در بسیاری موارد با متون مطروح در کتب مقدس در تضاد و حتی متناقض میباشد.
بسمالله الرحمن الرحیم
در كتاب بوئیل نبی كه از پیامبران پیرو تورات است، بشارت ظهور حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ و نزول حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ و محاكمهی اسرائیل در آن روز سرنوشت ساز، چنین آمده است:
«آن گاه جمیع امّتها را جمع كرده به وادی «یهوشافاظ»، ( نام صحرایی در نزدیكی بیت المقدس است كه اكنون وادی «قدرون» نامیده میشود) فرود خواهم آورد و در آنجا به ایشان دربارهی قوم خود و میراث خویش، اسرائیل (را) محاكمه خواهم نمود، زیرا كه ایشان را در میان امتها پراكنده ساخته و زمین مرا تقسیم نمودهاند و بر قوم من قرعه انداخته و پسری در عوض فاحشه داده و دختری به شراب فروختهاند تا بنوشند.»(1)
در بخش دیگری از این کتاب آمدهاست:
«ای همهی امّتها! بشتابید و بیایید و از هر طرف جمع شوید ای خداوند شجاعان! خود را به آنجا فرود آور. امّتها برانگیخته شوند. به «وادی یهوشافاظ» (نام صحرایی در نزدیكی بیت المقدس است كه اكنون وادی «قدرون» نامیده میشود) برآیند؛ زیرا كه من در آنجا خواهم نشست تا بر همهی امتهایی كه به اطراف آن هستند داوری نمایم.»(2)
و در همین زمینه در كتاب «عاموس نبی» آمده است كه میگوید:
«بنابراین، ای اسرائیل! به این طور با تو عمل خواهم نمود، و چون كه به این طور با تو عمل خواهم نمود پس ای اسرائیل! خویشتن را مهیّا ساز تا با خدای خود ملاقات نمایی.»(3)
این فرازها ـ همچنان كه ملاحظه میشود ـ از نزول حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ و داوری آن حضرت در «یوم الله ظهور» خبر میدهند.
• بشارت ظهور حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ در كتاب حجّی نبی
در این كتاب نیز كه یكی از كتابهای انبیای پیرو تورات است، بشارت ظهور حضرت «بقیه الله» ـ علیه السّلام ـ بدین گونه آمده است:
«یَهْوَه صبایوت چنین میگوید: یك دفعهی دیگر ـ و آن نیز بعد از اندك زمانی ـ آسمانها و زمین و دریا و خشكی را متزلزل خواهم ساخت، و تمامی امتها را متزلزل خواهم ساخت، و فضیلت جمیع امتها خواهد آمد. .... این خانه را از جلال خود پر خواهم ساخت... جلال آخر این خانه از جلال نخستینش عظیمتر خواهد بود، و در این مكان سلامتی را خواهم بخشید.»(4)
به نظر میرسد منظور از خانه در این فراز شهر بیت المقدس و مکان، مسجد الاقصی میباشد.
در كتاب «هوشیع نبی» در مورد بازگشت حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ خطاب به قوم یهود آمده است:
«و من برای افرایم (نام پسر دوم حضرت یوسف علیه السّلام) مثل شیر و برای خاندان یهودا (نام پسر یعقوب و برادر بزرگ یوسف از مادر دیگر به نام لیا ـ لایالیا ـ است، و طایفهای از پادشاهان بنی اسرائیل از نسل او میباشند) مانند شیر ژیان خواهم بود. من خودم خواهم درید و رفته خواهم ربود و رهاننده نخواهد بود.
من روانه شده به مكان خود خواهم برگشت تا ایشان به عصیان خود اعتراف نموده روی مرا بطلبند، در تنگی خود صبح زود مرا خواهند طلبید.»(5)
باید گفت كه در روایات اسلامی به صورت گستردهای از نزول حضرت عیسی ـ علیه السّلام ـ گفتگو شده است و به طوری که در اعتقادات کلی پیروان تمامی مذاهب اسلامی پیرامون بازگشت حضرت مسیح آمدهاست که ایشان در زمان ظهور حضرت بقیهالله الاعظم (عج الله) به زمین بازگشته و نماز خود را بر حضرت مهدی ـ علیه السّلام ـ اقتدا میکند و ایشان را تأیید کرده و در ردیف یكی از معاونان آن حضرت قرار میگیرد.(انشاءالله)
ادامه دارد...
پینوشت:
1. كتاب مقدس، كتاب بوئیل نبی، ص1327، باب 3، بندهای 2 و 3.
2. كتاب مقدس، كتاب بوئیل نبی، ص1328، باب 3، بندهای 12 و 13
3. تورات ، كتاب عاموس نبی، ص1323، باب 4، بندهای 12 و 13
4. تورات،كتاب حجّی نبی، ص1367، باب 2، بندهای 6 ـ 9
5. تورات، كتاب هوشع نبی، ص1314، باب 5، بندهای 14 و
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: یهودموعود در دین یهود