شکست‌های راهبردی داعش در سوریه و لیبی

عناصر داعش

 
 
                       
 
 
طی چند روز گذشته داعش در دو کشور لیبی و سوریه شکست‌های سختی متحمل شده و عناصر آن با فرار از شهر سوری تل ابیض در مرز ترکیه و نیز شهر درنه در شرق لیبی، دو موضع
راهبردی خود را از دست داده اند.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، طرفداران داعش مانند گذشته که شکست های خود را منکر می شوند اخبار سیطره نیروهای کُرد سوری بر تل ابیض را انکار کردند اما تصاویر و ویدیوهای موثق که توسط خبرگزاری های جهانی منتشر شده نشان می دهد که داعش یکی از مهمترین شهرهای تحت سیطره خود در سوریه را از دست داده است.

تل ابیض به دلیل آن که گذرگاه مرزی بین سوریه و ترکیه است و نیز به دلیل نزدیکی به شهر رقه مرکز "خلافت" موهوم داعشی ها از اهمیت خاصی برخوردار بود و سیطره کردهای سوریه بر تل ابیض باعث می شود آن را با شهرهای تحت سیطره خود از جمله عین العرب (کوبانی) و حسکه مرتبط کنند.

البته داعش با سلاح کشنده خود یعنی خودروهای بمب گذاری شده در جنگ تل ابیض شرکت نکرد و تنها موردی که از آن استفاده کرد، توسط ابوهاجر الجزراوی (تبعه سعودی) بود که به گفته نیروهای حمایت مردمی هیچ آسیبی به آنها نرساند.

از سوی دیگر در لیبی شورای مجاهدین در شهر "درنه" با سرعت عمل خود علیه داعش و اخراج همه عناصر آن از شهر در عرض مدتی کوتاه، همۀ ناظران تحولات لیبی را غافلگیر کرد.

شورای مجاهدین درنه از اسارت "أبو البراء الأزدي"، فرمانده داعش در این شهر خبر داد و به گفته سخنگوی رسمی این شورا بیش از 70 تن از عناصر داعش، تسلیم شده اند.

شکست داعش در درنه از نظر سرعت، در نوع خود اولین به شمار می آید و تحلیل گران این شکست را به شکست آنها در شمال سوریه مرتبط می دانند، زیرا در کمتر از یک هفته مناطقی در حومه حسکه، شهر تل ابیض و چند روستا در حومه شمالی حلب را از دست داده و از چندین شهر عراق نیز عقب نشینی کرده اند.

ناظران همچنین دلیل شکست های پی در پی داعش را به ناکامی این گروه تروریستی در اداره مناطق تحت کنترل خود مرتبط می دانند؛ به خصوص بعد از آن که به چندین کشور دوردست نیز دست اندازی کرده است. اما برخی دیگر نیز معتقدند داعش این شهرها را قربانی کرد تا مراکز اصلی خود در رقه، دیرالزور، حومه حمص و حماه در سوریه و نیز طرابلس، فزان و برقه در لیبی را حفظ کند.

شکست داعش در تل ابیض و درنه، شکست های پیشین این گروه تروریستی در تکریت مرکز استان صلاح الدین و قبل از آن عین العرب را به ذهن متبادر می کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اخبار روز

تاريخ : جمعه 29 خرداد 1394 | 1:49 | نویسنده : ع. مقدم |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب قالب وبلاگ
  • وب استاندارد
  • وب علی شش
  • وب مقاله عکس