بينش ‏آخرالزمانىِ ‏اهلِ ‏كتاب‏ ؛ ARMAGEDON

بينش ‏آخرالزمانىِ ‏اهلِ ‏كتاب‏ ؛ ARMAGEDON


 نويسنده كتاب، گريس هال سل، در كودكى در ناحيه‏اى در تگزاس آمريكا با افكار بنيادگرايانه مسيحى پرورش يافته است. «بنيادگرايى مسيحى» در گذشته بر سلوك اخلاقى صحيح تكيه داشت، ولى در دهه‏هاى گذشته صرفاً سياسى شده است. به «بنيادگرايان»، لقب «تجديدِحيات‏يافته» نيز داده مى‏شود. اين مسئله شامل يك نوع تجربه بيدارى معنوى و يا صرفاً گرايش به افكار سياسى خاص مى‏باشد. آنها معتقدند تاريخ بشر در طى نبردى در آخرالزمان به نام «آرماگدون» به پايان مى‏رسد و نقطه اوج آن ظهور دوباره مسيح است؛ پس از آن داورى نهايى براى همه مردگان و زندگان انجام مى‏شود.
نويسنده براى تحقيق در زمينه بينش آخرالزمانى در مسيحيت، كتاب «زمين، سياره بزرگِ مرحوم» از «هال ليندسى» را كه در سراسر دهه 70 ميلادى، پرفروش‏ترين كتاب بوده است مطالعه مى‏كند.
اين مكتب مى‏گويد خداوند مقرر كرده است كه بشر هفت مرحله يا هفت مشيت الهى را از سر بگذراند كه يكى از آنها «نبرد هسته‏اى آرماگدون» است. اين نظام «مشيتِ الهى‏گرايى» ناميده مى‏شود. با آغاز اين جنگ وحشتناك، رستگارشدگان به آسمان‏ها عروج خواهند كرد و از مصيبت جنگ در امان خواهند بود.
برنامه‏هاى عامه‏پسند تلويزيونى كشيشان پروتستان در آمريكا كه حدود 60 ميليون بيننده دارند، پيوسته مى‏كوشند مردم را متقاعد سازند كه به‏جاى «صلح» بايد در پىِ «جنگ» باشند. آنها با نقل آيات انجيل سعى مى‏كنند ثابت كنند كه ما در دوره آخرالزمان هستيم. اينان چون اعتقاد دارند اسراييل بايد «مقر فرود آمدن» دومين ظهور مسيح باشد، سعى دارند پرستش سرزمين اسراييل را به يك آيين مذهبى بدل سازند. آثار سياسىِ قرار گرفتن معتقدين به «مشيت الهى‏گرايى» در سِمَت‏هاى حساس ايالات متحده مى‏تواند بسيار نگران‏كننده باشد. به‏عنوان مثال، «جيمس وات» به‏عنوان وزير كشور اسبق ايالات متحده، در كميته مجلس نمايندگان اظهار داشت: «به علت ظهور دوباره و قريب‏الوقوع مسيح، نمى‏توانم خيلى در بندِ نابودى منابع طبيعىِ خودمان باشم».
پيام مشيت الهى‏گرايان، منحصر به مرزهاى ايالات متحد نيست. اين گروه در اوت 1985 نمايشى را به صحنه آوردند كه نخستين كنگره «مسيحيان صهيونيست» نام گرفت.
در اوايل دهه 90، آمريكائيان به بيش از 1400 راديوى مذهبى گوش مى‏دادند. اكثريت هنگفتى از 80000 كشيش بنيادگراى پروتستان كه روزانه از 400 ايستگاه راديويى سخن‏پراكنى مى‏كنند، هواخواهان مشيت الهى‏گرايى هستند. برخى از مشهورترين اين افراد عبارتند از: پت رابرتسون، جيمى سواگارت، جيم باكر و جرى فال ول.
مدرسه‏هاى انجيلى بسيارى، چه فرقه‏اى چه فرافرقه‏اى در سراسر آمريكا اصول خداشناسى آرماگدون را بر پايه پرستش اسرائيل تعليم مى‏دهند. تعداد اين مدارس در حدود 200 موسسه و داراى حدود 100000 دانشجو مى‏باشند. اين دانشجويان پس از فراغت از تحصيل، كشيش پروتستان مى‏شوند، به ميان مردم مى‏روند و اين ديدگاه را تبليغ مى‏كنند.
اما «آرماگدون»؛ كه در اصل «هار مجدو» مى‏باشد، به معنى «كوه مجدو» است. «مجدو» در شمال فلسطين اشغالى در كرانه غربى رود اردن واقع شده و در طول تاريخ، شهرى استراتژيك بوده است. اين شهر بر سر راه شرق و غرب و شمال و جنوب قرار داشته است و تبعاً جنگ‏هاى بسيارى در آن رخ داده است. در صحيفه «حزقيال نبى»، درباره اين جنگ آمده است: «باران‏هاى سيل‏آسا و تگرگ سخت آتش و گوگرد، تكان‏هاى سختى در زمين پديد خواهند آورد؛ كوه‏ها سرنگون خواهند شد، صخره‏ها خواهند افتاد و جميع حصارهاى زمين منهدم خواهد گرديد».
كشيشان بنيادگرا اين توصيفات را نشانه مبادله سلاح‏هاى تاكتيكى هسته‏اى مى‏دانند. آن‏ها معتقدند مسيح ضربه نخست را وارد خواهد كرد. او سلاح نوينى را به كار خواهد برد كه اثرى شبيه بمب نوترونى دارد: در كتاب «زكرياى نبى» آمده است: «گوشت ايشان در حالتى كه بر پاى‏هاى خود ايستاده‏اند كاهيده خواهد شد و چشمانشان در حدقه گداخته خواهد گرديد و زبان ايشان در دهانشان كاهيده خواهد شد.»
برخى معجزات در طى اين نبرد روى خواهد داد: از جمله نهر فرات خشك خواهد شد. در اين تهاجم همه اعراب به اضافه كنفدراسيون روسيه و ايران به اسراييل هجوم خواهند برد. دجّال وارد خاورميانه مى‏شود و تنديس خود را در معبد يهودى نصب مى‏كند و تقاضا مى‏كند كه همه جهان آن را به جاى خداوند بپرستند.
كشيشان بنيادگرا زمانى كمونيست شدن روسيه را نشانه آخرالزمان دانستند. به تبع اين نگرش، آنها اعتقاد قلبى به قراردادهاى صلح خاورميانه ندارند و آنها را پايدار نمى‏دانند.
لانگ، مدير تحقيقات انستيتو كريستيك در 1985 افشا كرد كه «رونالد ريگان»، رئيس جمهور آمريكا، معتقد به ايدئولوژى آرماگدون بوده است. رونالد ريگان در طى همه سال‏هاى زندگى خود تحت تاثير آموزش مادرش «نل ريگان» بود كه گفته مى‏شود زنى بسيار معتقد به كتاب مقدس بوده است. خود وى گفته است كه ايمانش را مديون مادرش است. «الينگ وود» كه خود يكى از معتقدان پر و پا قرص پرستش اسراييل و از جمله نبرد آخر الزمان است، گفته است كه او و فرماندار ريگان اغلب با هم مى‏نشينند و درباره پيشگويى‏هاى كتاب مقدس به بحث و گفت‏وگو مى‏پردازند. ريگان در يك مجلس شام مى‏گويد:
«اين نبىِ خشمگين عهد قديم، حزقيال است كه بهتر از هر كسى، قتل عامى كه عصر ما را به ويرانى خواهد كشيد را پيشگويى كرده است» و سپس با خشم تندى درباره كمونيست شدن ليبى سخن مى‏گويد و اظهار عقيده ميكند كه «اين علامت آن است كه فرا رسيدن آرماگدون، دور نيست». ريگان همچنين در يك مصاحبه گفته است اعتقاد دارد كه تجديد حيات پيدا كرده است. دادن لقب «امپراتورى شيطانى» به روسيه توسط وى كه بعدها در زبان سياستمدارن آمريكايى مصطلح شد، از همين بينش سرچشمه مى‏گيرد.
اصول آموزش هواخواهان «مشيت الهى» اين است كه قبل از استقرار پادشاهى جهانى مسيح مطابق پيشگويى‏هاى كتاب مقدس، ابتدا مى‏بايست يهوديان به اسراييل بازگردند، سپس دولت يهود تاسيس شود و كلام خدا براى همه امت‏ها تبليغ شود. آنها معتقدند يك روز يك يهودى افراطى، قدس را منفجر خواهد كرد تا در جاى آن معبد سليمان بازسازى شود، مراسم قربانى يهود از نو آغاز شود و سپس نوبت به آرماگدون خواهد رسيد. حفارى‏هايى كه در زير قدس انجام مى‏شود به منظور كشف آثار معبد سليمان است تا ثابت شود معبد سليمان در همين مكان فعلى قدس بوده است. در نتيجه با اين توجيه به خراب كردن قدس و تاسيس معبد سليمان در جاى آن بپردازند. در حالى كه مسلمانان بيم دارند هدف از اين حفارى‏ها فرو ريختن خودبه‏خودى مسجدالاقصى باشد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: یهود

تاريخ : جمعه 20 تير 1393 | 15:16 | نویسنده : ع. مقدم |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب قالب وبلاگ
  • وب استاندارد
  • وب علی شش
  • وب مقاله عکس