ماجراي فتواي تاريخي شيخ شلتوت چه بود؟
آيت الله بروجردي مرحوم مهدي حائري يزدي فرزند آيت الله شيخ عبدالکريم يزدي را به آمريکا فرستاد که يک مرکز اسلامي بنا کند وهمين طور آقاي صدر بلاغي را به انگليس اعزام نمود تا مسجدي بسازد که هر دو اين اقدامات با فوت ايشان متوقف شد و تنها يادگار ايشان در دنياي غرب همان مسجد امام علي(ع) هامبورگ است.
 

به گزارش خبرآنلاين، آيت الله العظمي بروجردي همايش تقريب مذاهب را در کشور مصر برگزار کرد و باعث شد شيخ شلتوت، بنيان گذار دانشگاه الازهر مصر آن فتواي تاريخي را صادر کند.

حجت الاسلام سيد محمدرضا احمدي بروجردي نوه آيت الله بروجردي و رييس موسسه حضرت آيت الله بروجردي، در آستانه پنجاه و يکمين سالگرد ارتحال مرجع بزرگ شيعه ، نکاتي را از ابعاد شخصيتي و ديدگاه اين مرجع تقليد به تقريب مذاهب را مطرح کرد که بخش هايي از آن را مي خوانيد.

• آيت الله العظمي بروجردي(ره) در تعريف رابطه صحيح مذهب تشيع و شيعيان با پيروان ساير اديان و مذاهب، معتقد به تقريب بود؛ يعني تقريب را تعريف صحيح رابطه تشيع با ديگر اديان و مذاهب مي دانست؛ البته بايد گفت که نگاه آيت الله العظمي بروجردي(ره) به تقريب نه نگاهي تاکتيکي، که نگاهي بر اساس مباني فکري و نظري وي بود.

• وي در کنار اصرار بر تقريب در رابطه شيعه و سني و يا ديگر اديان، معتقد بود که امامت ائمه اطهار(ع) رکن شيعه و مذهب تشيع است و نبايد از آن کوتاه آمد؛ مخصوصا در مبحث حجيت قول امامان و اهل بيت(ع)، بسيار اصرار و تأکيد داشت و حتي در مقابله با علماي اهل سنت به اين اصل استناد مي ورزيد و حديث ثقلين را دليل محکمي براي آن مي دانست. معتقد بود که حديث ثقلين مورد توجه و البته تأييد اهل سنت است و به همين دليل بايد براي اثبات حجيت قول امامان معصوم (ع) در مقابل اهل سنت به آن ها استناد کرد.

• آيت الله العظمي بروجردي(ره)، آن قدر به اين مهم اصرار داشت که در کشور مصر، همايش تقريب مذاهب برگزار کرد و 50 تن از عالمان سرشناس اهل تسنن را به آن فراخواند. اصرار روي همين اعتقادات بود که باعث شد شيخ شلتوت که بنيان گذار دانشگاه الازهر مصر است، فتوايي تاريخي را مبني بر اين که "عمل کردن به قول ائمه اطهار(ع) مجزي است"، را صادر کند و بر مقبوليت عمل شيعيان صحه بگذارد.

• شيخ شلتوت فتوا مي‌دهد که عمل کردن به فقه جعفري مجاز است و آيت الله بروجردي در اين باره مي‌گفت که آرزوي ائمه اطهار پس از صد‌ها سال محقق شد و من در قيامت اين کار خود را به مادرم زهرا (س) عرضه خواهم کرد.

• شيخ محمد سليم، يکي از علماي الازهر نامه آيت الله بروجردي را مي بوسيد و بر روي چشمان خود مي‌گذاشت و در همايش الامامان شلتوت و بروجردي اهل سنت بيش از شيعيان در رابطه با ايشان سخنراني کرد و اين نشان داد که جايگاه ايشان بسيار بالا است و برادران ما در ديگر مذاهب فريفته ايشان هستند. آيت الله العظمي بروجردي(ره)، هنوز هم در کشور مصر و دانشگاه الازهر مصر بسيار مقام والايي دارد، چرا که آن ها فريفته شخصيت وي شده و حتي کتاب هايي را نيز در اين زمينه نوشته اند.

• روزي ايشان اسامي رمان نويسان مشهور دنيا را به علامه قمي مي‌دهد و مي‌گويد از اين افراد بخواهيد تا جملات قصار امام علي(ع) را به عنوان ضرب المثل در کتب خود استفاده کنند و لازم هم نيست که اسم ايشان را بياورند که اين مسئله نشان مي‌دهد يک مرجع در آن سال ها چقدر بلندنظر بوده است.

• مرحوم آيت الله العظمي بروجري(ره)، چالش هاي تبليغ را فهميده بود؛ مبلغين را براي نقاط مختلف کشور اعزام مي کرد و حتي دغدغه تبليغات خارج از کشور را داشت که در اين مورد عمر شريفش کفاف لازم را نداد تا اين بخش را نيز از نظر خويش تقويت کند، اما در همان سال هاي آخر، مسجدي در هامبورگ آلمان ساخت که امروزه قطب تبليغ شيعه و نماد تشيع در اروپا و جزء آثار تاريخي هامبورگ است که سالانه حدود 250 هزار نفر بازديد کننده دارد.

• آيت الله بروجردي مرحوم مهدي حائري يزدي فرزند آيت الله شيخ عبدالکريم يزدي را به آمريکا فرستاد که يک مرکز اسلامي بنا کند وهمين طور آقاي صدر بلاغي را به انگليس اعزام نمود تا مسجدي بسازد که هر دو اين اقدامات با فوت ايشان متوقف شد و تنها يادگار ايشان در دنياي غرب همان مسجد امام علي(ع) هامبورگ است.

• آيت الله العظمي بروجري(ره)، علاوه بر فقه و اصول در ادبيات فارسي و ادبيات عرب تبحر خاصي داشت؛ وي اولين کسي بود که به عروة الوثقي حاشيه زد و امروزه هم اگر کسي بخواهد به کتاب عروة الوثقي حاشيه بزند نمي تواند ادعا کند که به حاشيه آيت الله العظمي بروجري(ره)، بي نياز است.

نگاهي کوتاه به زندگاني آيت الله العظمي بروجردي(ره)
مرحوم آيت الله العظمي بروجردي(ره)، در سال 1292 هجري قمري در بروجرد، متولد شد و پس از آن که هشت سال در بروجرد دروس مقدماتي را گذراند، در سال 1310هجري قمري، به اصفهان رفته و در حوزه علميه اصفهان مشغول تحصيل شد.

آيت الله العظمي بروجردي(ره)، در حوزه علميه اصفهان آن روز که مرکزي بسيار سطح بالا از نظر علمي بود، از محضر اساتيد به نام و توانمندي مانند مرحوم کلباسي، و در حکمت و فلسفه از مرحوم کاشي و مرحوم جهانگيرخان قشقايي، بهره برد. اين مرجع بزرگ جهان تشيع، در 28سالگي، عازم حوزه علميه نجف شد؛ با ورود آيت الله العظمي بروجردي(ره)، در سال 1320به حوزه علميه نجف، ايشان در درس مرحوم آخوند خراساني و شيخ الشريعه اصفهاني شرکت کرده و از آن ها بهره برد.

مرحوم آخوند خراساني(ره)، به دو تن از شاگردان خويش، بيش از ديگران اهتمام داشت، که يکي از آن ها مرحوم سيد ابوالحسن اصفهاني و ديگري مرحوم آيت الله العظمي بروجردي(ره)، بود؛ آخوند خراساني(ره)، در بين شاگردان پيش بيني کرده بود که مکتب تشيع در آينده روي دستان آيت الله العظمي بروجردي(ره) و مرحوم سيد ابوالحسن اصفهاني، خواهد بود.

در سال 1329قمري، آيت الله العظمي بروجردي(ره) به بروجرد برمي گرد تا اين که دچار کسالت شده و براي مداوا به تهران مي رود. در دوراني که در بيمارستان بستري بود، امام خميني(ره)، عده اي از بزرگان قم را به بيمارستان محل مداواي آيت الله العظمي بروجردي(ره) آورده و از وي خواست که به قم آمده و حوزه علميه قم را رونق ببخشد؛ مي توان گفت که امام خميني(ره)، از جمله کساني بود که از عاملان اصلي آمدن آيت الله العظمي بروجردي(ره) به قم شد.

اين بود که در سال 1364قمري، آيت الله العظمي بروجردي(ره) به قم آمده و 15سال مرجعيت مطلقه جهان تشيع بود. آيت الله العظمي بروجردي(ره) در نهايت در 10شوال 1380هجري قمري مطابق با 10فروردين سال 1340شمسي، رحلت کرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: پست های مذهبی

تاريخ : چهار شنبه 18 تير 1393 | 2:51 | نویسنده : ع. مقدم |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب قالب وبلاگ
  • وب استاندارد
  • وب علی شش
  • وب مقاله عکس